torstai 27. maaliskuuta 2014

Motivaatio

Wikipedia määritteli motivaation haluksi tehdä asioita. Wikipedian mukaan motivaatio on psyykkinen tila, millä vireydellä, aktiivisuudella ja ahkeruudella yksilö toimii tietyssä tilanteessa saavuttaakseen tavoitteensa.

Motivaatio minulla tähän elämäntapamuutokseen lähti omien korvien välistä. Olen pienestä pitäen saanut kuulla mm. kouluterveydenhoitajilta, että pitäisi nyt vähän ruveta tekemään jotakin, kun on ylipainoa. Joka lääkärikäynnillä, vaikka olisin käynyt hirmuisen flunssan vuoksi, tuli sanomista painosta. 

Aikanaan terveydenhuolto ei siis ainakaan ole meikäläisen motivaatiota auttanut yhtään. Sitten tuossa tajusinkin, että ei mun tarvitse aina moista länkytystä kuunnella. Olen vaihtanut työpaikkoja (tehnyt paljon määräaikaisia hommia), joten työhöntulotarkastuksissa on tullut käytyä paljon. Viime vuosien aikana olenkin siis jo heti alkuun osannut sanoa, että jos alat paasaamaan painon pudotuksesta, ei kannata. Asiallisesti tosin olen tämän asian esittänyt. 

Nyt motivaatio lähti ihan omien korvieni välistä. Tuli tunne, että nyt haluan panostaa itseeni ja omaan hyvinvointiini. Panostan omaan hyvinvointiini muutenkin, käymällä kampaajalla, ripsienpidennyksessä... Teen asioita, jotka ovat minusta mielekkäitä. Miksi en siis panostaisi siihenkin, että pystyisin nauttimaan elämästäni pidempään? Eihän sitä toki koskaan tiedä, mitä tapahtuu, jos jään vaikka auton alle (hyvin epätodennäköistä, sillä olen kovin ennakoiva ;)), mutta uskoisin elinvuosia tulevan lisää, kun muutan elintapojani.

Mikäli motivaatio ei lähde itsestä ja omasta ajatusmaailmasta, on tavoitteisiin pääsy hurjan hankalaa. Itse en tässä kohtaa ottanut mitään kilomäärää, minkä haluaisin saada pois. Etäinen haave kyllä on, että saisin vielä sen 20 kg pois, ainakin. Mutta ennenkaikkea tässä on nyt ajatuksissa se, että voin hyvin ja jaksan paremmin.

Motivaatiota lisää se, kun katson peiliin ja alkaa hymyilyttää. Muutosta on tapahtunut. Motivaatiota lisää se, kun tuntuu, ettei koko ajan ole tuskainen ja turvonnut olo. Motivaatiota lisää se, kun joka aamu käyn vaa'alla ja lukema on joko sama, kuin eilen tai pienempi. Vaa'alla käydään siis ainakin nyt kolmen viikon ajan joka aamu. Katsotaan, miten sen jälkeen.

Olen myös miettinyt sitä, että kun tulee se hetki, ettei oma motivaatio riitä. Tottakai se tulee, ei sitä aina jaksa olla positiivinen asioiden suhteen. Tässä kohtaa minulla on se iki-ihana PT ja lähimmät ystävät. Parhaimman tsempin kuitenkin varmasti saan PT:ltä, jonka kanssa kemiat kohtaa hyvin ja hän tietää, minkä asioiden kanssa painin.

Tällä hetkellä motivaatio on kuitenkin hyvä. Oikein odotan jo huomisaamua, kun näen, miten tämän viikon salilla käynnit ja lenkki vaikuttaa painoon. Odotan huomisaamua, että saan jälleen herätä hyvävointisena ja hymyillen. 

Tällä hetkellä tykkään mun elämästä. ;)


keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Elämäntapamuutos

Päätin aloittaa blogin kirjoittaminen elämäntapamuutoksestani, jotta olisi itsellä sitten jotain, mihin verrata oloja ja ajatuksia, kun tulee se heikko hetki, jolloin tuntuu, ettei jaksa. Tokihan tästä saattaa jopa jollekulle olla hyötyä?! :)

Olen aikanaan omin avuin saanut pudotettua painoa n. 20kg. Nämä kilot eivät ole tulleet takaisin, mutta pudotettavaa jäi edelleen.

Aloitin viime syksynä aivan ihanan personal trainerin ohjauksessa salilla käymisen. Minulle tehtiin kolmijakoinen ohjelma, jota olen nyt tehnyt tässä enempi ja vähempi viimeisen puolen vuoden aikana. Välillä on ollut tilanteita, jolloin ei vain ole saanut itseään liikkeelle ja välillä taas ei malttaisi odottaa, että pääsisi jo uudestaan salille.

Kun tuota ohjelmaa tehtiin, PT kyseli, että olenko koskaan miettinyt, voisinko noudattaa ruokavaliota. Hän nimittäin pystyisi myös sellaisen tekemään. Tuolloin totesin, ihan rehellisesti, että tällä haavaa sitä en pystyisi noudattamaan. Viime vuoden puolella kävin päivät töissä ja opiskelin illat. Tuolloin ei yksinkertaisesti olisi rahkeet riittäneet. Varsinkin, kun koulussa oli viimeinen rutistus menossa ennen valmistumista.

Muutama viikko sitten otin PT:hen uudelleen yhteyttä ja kyselin hieman ruokavalion tekemisen hinnoista, mitä se ruokavalio oikeastaan tarkoittaakaan, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ja ylipäätään, mitähähtäh?! :) PT kovin kärsivällisesti vastasi mun kysymyksiin ja totesin, että nyt tähän lähdetään mukaan. Liian kauan on oma kroppa ollut rempallaan, nyt on vuoro laittaa minut etusijalle. Kukaan muu sitä ei tee, kuin minä!

Viisi päivää pidin ruokapäiväkirjaa ja kirjasin ylös kaiken, mitä suustani sisään laitoin. Tokihan sitä huomasi, että jo sillä hetkellä alkoi vähän miettimään, että minkälaisia valintoja ruokien kanssa tekeekään. 

PT teki sitten tuon ruokavalion ja sunnuntaina 16.3.2014 aloitin ruokavalion mukaisen syömisen. Ruokavalioon kuuluu paljon salaattia ja vihanneksia, tonnikalaa/broileria/katkarapuja, hieman rahkaa, mustikoita, juustoa, pähkinöitä, soijalesitiinirouhetta ja tietenkin kaurapuuroa. Näiden lisäksi leivän sijaan syön aivan järjettömän ihanaa Ryvitan ruisnäkkäriä! NAM! 

Alkuun tuota päivän ruokamäärää oli hieman hankala saada syötyä, sillä ongelmani on ollut pidempään, että syön liian vähän. Muutaman päivän jälkeen määrien syöminen olikin jo ihan helppoa.

Ensimmäisen viikon saldo oli -2,9 kg. Saattoi kyllä olla, että aloitusviikonlopun perjantain ja lauantain mässäyksellä oli pieniä vaikutteita nopeaan pudotukseen ;)