sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Rämpien eteenpäin

Tässä tulee ensimmäinen postaus kännykällä ;)

Viime viikot ovat olleet tosi takkuisia, kuten jo viime postauksessa kerroinkin. Tekosyitä olla välittämättä syömisistä on löytynyt. Oivoi, löytyy vieläkin. Totesin, että totuus paljastuu taas viimeistään lauantaina (eli viime viikonloppuna), kun kirjoittelen punnitukset Jeritalle. Avasin sitten sanaisen arkkuni vähän aiemmin. Kerroin, että motivaatiota ei juurikaan ole ja ruokien ajattelu tuntuu tosi työläältä. Suklaa maistuu ja olo on kamala.

Jerita sitten kirjoitti ärsyttävän jämäkästi taas, eikä yhtään taputtelut päähän, kuinka reipas olin, kun olin lipsunut. Siksi piti odottaa muutama hetki ja miettiä mitä oli saanut lukea. Täytyi lukea teksti pari kertaa uudestaan ja sitten vasta vastata.

Tajusin, että olin jollain tapaa luovuttamassa. Olin päässyt yhteen tavoitteeseeni; painaa alle 100 kg. En muista koska olisin viimeksi painanut alle 100! Olin kuitenkin asettanut uuden tavoitteen, painaa lokakuun lopulla 80 kg. Onhan siihen täällä tammikuussa katsottuna hiton pitkä aika. Mutta kappas vaan, kun ollaan lokakuussa, niin aika on vaan hujahtanut! Jerita mulle vähän selkiytti asiaa. Tässä on n. 38 viikkoa aikaa ja pudotettavaa on sellainen vähän reilu 500g/viikko. Ihan mahdollinen toteuttaa, mutta ei suklaata mussuttamalla.

Perjantaina jo söin taas kiltisti, kuten ohjeistus on ja kappas vaan, paino lauantaina oli heti vähän tippunut. Olokin oli parempi! Kuten tänäänkin! :) Poikkeuspäiviä voi joskus olla, mutta ei jatkuvasti. Sitä niin helposti jää siihen kierteeseen, että ei se nyt haittaa, jos mä tänäänKIN vähän lipsun.

Sen tuota suklaata mussuttaessa olen huomannut, että enää sitä ei ihan samalla tavalla mätä, kuin ennen. Nyt tajuaa sen, että ei kovin paljoa syö enää sen yli, kun se ei enää maistu hyvältä. Siis, tiedättehän sen, kun jotain on syönyt tarpeeksi ja sitten se ei enää maistu hyvältä, ennen kuin sopivan pitkän tauon päästä? Sopiva tauko meikäläisellä on valitettavasti ollut vain jokunen tunti...

Päätin, että ensisijaisesti keskityn ruokailujen sujuvuuteen ja onnistumiseen. Liikunta tulee sitten perässä, sillä suurin merkitys painon pudottamisessa on syömisellä.  Nyt pitää saada hommat taas vankalle pohjalle ja loppuu tämä itsensä huijaaminen :)

Jotta asiat ei olisi liian helppoja, niin johan tuossa ensi viikolla tulee pieniä haasteita, kun täytyy karata viikoksi täältä omasta kodista. Meillä on putkiremontti käynnissä ja ensi viikon ne touhuaa täällä meidän rapussa. Sais täällä asuakin, sillä toimittavat jotkut ihanat biovessat meille siksi aikaa. Mä kuitenkin totesin, että lähden suosiolla pois jaloista ;) Viikko menee siis loisiessa kavereiden nurkissa.

Nyt taas kuitenkin tuntuu, että motivaatio alkaa palailemaan, joten en usko ensi viikon kovin hurjasti elämää sotkevan :)

Tässä todiste siitä, että olen välillä jopa ottanut ihan rennosti:
 

keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Humpsahdus pohjalle ja sieltä ylös

Blogissa on ollut hetken hiljaisempaa. Ei ole vain oikein jaksanut kirjoitella. Lähipiirissä tapahtuneet asiat ovat mietityttäneet ja ne ovat vaikuttaneet mielialaan. Olen ollut hurjan väsynyt koko viime viikon ja ajatus oli, että viikonloppuna saan nukuttua ja levättyä. Ei se ihan niinkään mennyt, sillä meidän rappuun on muuttanut uusia asukkaita, jotka remontoivat asuntoaan. Remontti alkoi sekä lauantaina että sunnuntaina jo kivasti klo 8.00 ;)

Tämä viikko alkoi maanantaina auton huollolla. Autoon on nyt tässä kuukauden sisällä mennyt sellaiset 1500 €. Sekin vähän harmittaa. Oli tarkoitus päästä alkuvuodesta johonkin lämpimään lomailemaan viikoksi, mutta sekään ei nyt taida onnistua. Auton tarvitsen siis välttämättä, työn ja työmatkan takia.

Juuri, kun kuvittelin, että auto on kunnossa, niin eilen kaivelin autoa esiin lumen alta ja kappas vaan! Takarekisterikilpi jäi roikkumaan tosi nätisti. Ai jumankekka mä kiehuin ja kiukuttelin! Okei, pieni juttuhan toi on, laittaa uusi ruuvi jne. Mutta kun olet juuri selvinnyt ylläriremonteista ja ajatellut, että nyt on auto ok, niin eikä mitä! Hitto vie.

No, eilen iltapäivällä kävin sitten hieronnassa. Edellisen kerran kävin viime viikon torstaina. Ajateltiin hierojan kanssa, että otetaan tällainen vähän useamman kerran pätkä, jos joskus saatais nuo hartiat auki. Taas hieroja ihmetteli, että miten mä olen saanut paikat niin jumiin. Mä en tiedä... Hieronnan jälkeen tuntui oikein hyvältä, mutta tänään onkin sitten päätä särkenyt pienesti koko päivän. Minä, joka en lääkkeitä syö, olen ottanut tänään jo kaksi särkylääkettä.

Ehkä se tästä vielä iloksi muuttuu ;) Viime yönä sain vihdoin nukuttua kunnon unet. Menin sänkyyn jo klo 21 ja melkein samantien olin unessa. Kello soi ekan kerran klo 4.45, mutta totesin, että nyt on uni tärkeämpää, kuin salille lähtö. Siirsin herätystä tunnilla ja olo on noin muuten ollut parempi, tuota särkyä lukuun ottamatta.

Suunta tästä on vain ylöspäin :) Pikkuhiljaa koitetaan päästä painon kanssa sinne joulua edeltäviin lukemiin ja lähteä kohti tämän vuoden tavoitetta :)

En muista tarkalleen olenko tästä kirjoitellut, mutta minä, mustan ikikannattaja, ostin alennusmyynnistä VALKOISEN toppatakin. Valkoisia, vaaleita tai kuviollisia vaatteita ei ole ennen voinut ostaa, sillä nehän ovat tehneet minusta vielä valtavamman näköisen! Tässä se nyt kuitenkin on, valkoinen toppatakki, enkä edes näytä valtavalta! ;)




Kaiken hyvän lisäksi, mä olen jopa alkanut tykkäämään tuosta takista :) Näihin kuviin ja tunnelmiin ;)

maanantai 5. tammikuuta 2015

Kuka minä olen? :)

Bongasin yhdestä seuraamastani blogista aikas kivan esittelysysteemin. Blogi löytyy klikkaamalla tästä. Ja minun esittelyni nyt tästä:

Ikä, pituus ja lähtöpaino? 

29 vuotta, 169 cm ja lähtöpaino onkin nyt vähän haaste ;) Aloitetaanko siitä, kun oikeasti ensimmäisen kerran aloin pudottamaan painoa? 4.1.2008 olen painanut 146 kg. Siitä se silloin aikanaan alkoi. 


Uuden, pysyvän elämäntapamuutoksen alkaessa 15.3.2014 vaaka näytti 124,8 kg.


Paljonko olet pudottanut painoa tähän mennessä ja mitä muutoksia olet itsessäsi huomannut? 

Vuodesta 2008 painoa on pudonnut 49,6 kg. 15.3.2014 jälkeen painoa on pudonnut 28,4 kg. Lukemat on otettu alimman painon mukaan, johon taas päästään tässä lähiaikoina takaisin, joulun jäljiltä ;)


Päämotivaatio laihduttamisessa? 

Kokonaisvaltainen hyvinvointi :) Kroppa kuntoon, niin pääkin pysyy paremmin kasassa ;)



Mikä on laihdutustaktiikkasi? 

Laihdutustaktiikka on syöminen! Syödään oikeita määriä, terveellisiä ruokia. Siihen päälle kyllä vähän liikuntaakin ;) 


Mitä ruokavalioosi kuuluu tällä hetkellä? Kerro ihannepäivän ruokailut. 

Aamupala: Kaurapuuro kera soijalesitiinirouheen ja mustikoiden

Välipala: Omena / porkkanoita ja pähkinöitä

Lounas: ISO salaatti: salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, fetaa/raejuustoa/broileria/kalkkunaa/jauhelihaa

Välipala: Oma rahkasötkötys ;) Rahkaa, mehukeittoa, ruisleseitä, sokerijuurikaskuitua ja kenties vähän marjoja

Päivällinen: Vihannesvuoka; porkkanaa, paprikaa, kukkakaalia, sipulia, valkosipulia, tomaattimurskaa, tuorejuustoa, jauhelihaa/broileria/kalkkunaa ja ruisleipää

Iltapala: Rahkaa, mustikoita, mehukeittoa, soijalesitiinirouhetta


Käytätkö lisäravinteita? 

Omega 3, monivitamiini, D-vitamiini, B-vitamiini, magnesium


Kuinka paljon harrastat liikuntaa? 

Tarkoituksena olisi käydä 3 x viikossa salilla ja 3 x viikossa lenkillä. Aina se ei onnistu, mutta pyrkimys on kova :)


Mikä on vaikeinta? Mitä ruokaa on eniten ikävä? 

Vaikeinta on välillä eväiden tekeminen ja kaupassa käyminen. Vaikeaa on myös, jos buukkaa kalenterin liian täyteen ja alkaa puhti loppumaan. Aina ei saa nukuttua tarpeeksi ja se vetää heti mieltä matalaksi. 

Tällä hetkellä ei oikeastaan ole mitään ruokaa ikävä, kun tuo joulu tuossa sopivasti oli ja sai mässäillä. :)

Mitä tavoitteita sinulla on alkavalle vuodelle? 

Oppia olemaan itselleni armollisempi. Olen toisinaan vähän turhan ankara ja ruoskin itseäni asioista turhaan. Turhaan sitä kurjuutta tulee maksimoitua. Kyllä sitä itse tietää, milloin on mokannut ja siitä mennään yli. Ihmisiä tässä ollaan ja kyllä se liha vaan joskus on hiton heikkoa :D 

Painon pudotuksen kanssa tavoitteena on painaa 26.10. mennessä 80 kg.

Tavoitteena on myös saada kehoon enemmän lihasta ;)

perjantai 2. tammikuuta 2015

Uusi vuosi, vanhat kujeet! Ehkä jopa vinkkejä elämäntapamuutosta varten! :)

Nyt on netti pullollaan kaiken maailman laihdutusvinkkejä ja diettiohjeita. Tietää, että on tammikuu ja uuden vuoden lupauksia on tullut tehtyä. Itsehän tänä vuonna en tehnyt uuden vuoden lupauksia. Tosin en monena muunakaan vuonna moisia ole tehnyt. 

Lueskelin tuossa Iltalehden sivuilta hyviä vinkkejä ihmisille, jotka ovat aikeissa aloittaa erinäisiä elämäntapamuutoksia ja kuntokuureja. Lueskelin tekstejä hieman kyseenalaistaen, kuten iltapäivälehtiä yleensäkin. Vastaan kuitenkin tuli yksi aika fiksu juttu. Pääset lukemaan sen täältä. 

Jutussa kerrottiin, kuinka ihmisellä on tahdonvoimaa rajallinen määrä ja elintapojen muuttaminen vaatii sitä paljon. Tahdonvoimaa olisi hyvä säästää tilanteisiin, joissa sitä tarvitaan paljon. Miten tätä sitten voisi hyödyntää laihduttaessa tai elämäntapojaan muuttaessa? No, syö esimerkiksi aina samanlaisen aamupalan. Ei tarvitse murehtia mitä tekee, eikä tarvitse tehdä aina uutta päätöstä, kun tietää aina syövänsä aamuisin samalla tavalla.

Mun ajatusmaailmaan tuo kuulostaa ihan järkevältä. Näin jälkikäteen ajateltuna, jos mulla ei olisi elämäntapamuutoksen alussa ollut hyvin selkeää listaa siitä, mitä syön ja mihin aikaan, en mä olisi näin pitkälle päässyt. Mulle oli selkeästi ilmoitettu grammamäärät, mitä ruoka-aineita syödään missäkin kohdassa. Jos niin ei olisi ollut, olisin joutunut vaivaamaan päätäni liikaa, enkä olisi jaksanut asioita niin pitkään pohtia. Söin sen ohjeistuksen mukaisesti useamman kuukauden. Sen jälkeen olen enää saanut kalorimäärät ja sen, kuinka paljon pitää sisällyttää hiilihydraatteja, rasvaa ja proteiinia päivän ruokiin. Tällä hetkellä kuitenkin edelleenkin mun aamupala koostuu puurosta, soijalesitiinirouheesta ja mustikoista :) Sitä se on ollut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta koko ajan sieltä maaliskuulta alkaen. Ja on se vaan ihanan helppoa! Vaihteluakin tulee, kun arkisin syön puuroni töissä, mikropuurona ja viikonloppuisin keittelen ihan kattilassa :) On muuten ihan erilaista ja makuista ;)

Joulun jälkeen tilannehan on nätisti sanottuna karannut vähän lapasesta. En ole pystynyt ihan kaikkia himoja hillitsemään. Se suklaa on edelleen vähän maistunut, tosin ei samoissa määrin, kuin jouluaattona ja joulupäivänä. Ruuat muuten on kyllä olleet suht fiksuja, paitsi Uuden vuoden aattona. Tuolloin tuli syötyä niiiiiin ihanaa sushia! NAM! Ja olin tehnyt vähän kalkkunapiirakkaa (tosin suht kevyistä aineksista) ja salaattia. Jälkkäriksi leivoin (suht kevyistä aineksista myös) mansikkaista juustokakkua. Mutta, nyt se mussutus alkavan viikonlopun jälkeen taas päättyy. Miten musta tuntuu, että olen käynyt tätä keskustelua itseni kanssa joskus ennenkin?! ;) Ainakin näin joulun jälkeen...

Pohdin, että olisikohan ruotuun palaaminen helpompaa, jos ottaisin taas sen aluksi mulle tehdyn ruokavalion käyttöön. Toki siihen pikkuisen pitäisi itse lisätä fiksuja ruokahommia mukaan, jotta kalorit tulisi täyteen, mutta voisi käyttää sen tahdonvoimansa siihen, että pääsisi aamuisin, ennen töitä sinne salille, eikä tarvitsisi murehtia ruokia. Pientä muutosta toki tulisi jo siihenkin, että tonnikala ei ole nyt pitkään aikaan maistunut, eli salaatin lisukkeena olisi jotain muuta. Taidanpas sunnuntaina tehdä eväät tuon "vanhan" ruokavalion mukaisesti :) Katsotaan, kuinkas naisen käy :)

Löysinpäs myös ihan herättävän jutun siitä, mitä mahtuu 2000 kcal annoksiin. Laittoi vähän miettimään, mitä sitä on aikanaan suuhunsa laittanut ja kuinka paljon. Tuota juttua pääset lukemaan täältä. Mä ainakin mielummin syön paljon enemmän ja kevyemmin, kuin jonkun ison lihaköntin ;)




31.12.2014, salil vika! Ja sit vaihtamaan vuotta ;)