maanantai 27. helmikuuta 2017

Konsultaatiokäynti

Tänään oli jännä päivä! Vihdoin oli aika konsultaatioon ylimääräisen ihon poistosta, kunnallisella puolella. Onneksi on ollut viime aikoina tarpeeksi tekemistä, niin ei ole paljoa ehtinyt asiaa ajattelemaan :) ...ennenkuin viikonloppuna, joka oli pyhitetty koulutehtäville. Kyllä mä niitä koulutehtäviäkin tein ;)

Tänään sitten aamusella ajelin ystävän työpaikalle, nappasin ystävän kyytiin ja ajettiin siitä Jorviin. Aavistuksen hiljainen matka oli, jännityksen myötä. Mikä sitten jännitti? No, paino oli noussut muutaman kilon (ei mitään räjähdysmäistä nousua) ja mitä, jos ne onkin ihan kamalan tiukkoja asian suhteen? No, siihenkin on ratkaisu; aletaan säästämään, kyllä yksityisellä puolella tehdään rahalla vaikka mitä ;) Tai mitä, jos ne lynkkaa mut ihan kokonaan, kun ei mun löysä iho ole sellainen täysin tyhjä pussukka? Mitä, jos mä en ole niiden mielestä tehnyt tarpeeksi? 


Ai pikkusenko jännitti odotushuoneessa? :D

Sitten tuli se hetki, kun meikäläinen kutsuttiin sisään. Ystävä totesi vieressä: "Heippa!" Johon minä rääkäisin: "No sä tuut kyllä mukaan! Mä tarviin toiset korvat, kun en kuitenkaan muista mitään, mitä sanotaan!" Hoitaja naureskeli siinä ja tokaisi: "Juu, mukaan vaan!" :D Siinä me sitten mentiin, peräkanaa kaikki kolme :)

Vastassa oli nuori naislääkäri. Mukavan hymyn ja olemuksen kanssa. Kyllä hän taisi oikein esittäytyäkin, mutta multa meni nimi ihan täysin ohi :D Se jäi mieleen, että hän on erikoistuva lääkäri. Hän kertoi lueskelleensa mun lähetettä ja kehui, että olen tehnyt ison työn. Keskusteltiin siitä, milloin olen painonpudotuksen aloittanut ja miten tähän on päästy. Ihanaa oli, kun ensimmäistä kertaa joku sanoi, että hieno elämäntapamuutos :) Nyt ei puhuttu laihdutuskuurista, dieetistä tai projektista! Nyt puhuttiin uusista elämäntavoista :)

Sitten kiipesin vaa'alle ja laskeskeltiin BMI:tä. Käytiin läpi asioita siitä, että mitä, jos minut leikattaisi, minkälainen leikkaus olisi (tällaiset leikkaukset on aina isoja), minkälainen tiimi leikkaukset suunnittelee ja toteuttaa ja puhuttiin odotuksista. Kerroin, että en odota, että moisen leikkauksen jälkeen peilistä katsoo mikään missi tai malli. Mä odotan sitä, että peilistä katsoo takaisin ihan tavallinen minä, jonka ei tarvitse hävetä roikkuvaa ihoa tai ahdistua siitä, vaan voi hyväksyä itsensä ja olla entistä onnellisempi ja vihdoin tyytyväinen itseensä. Lääkäri totesi, että mulla on ihan realistinen ajatus leikkauksen lopputuloksesta :)

Sitten katsottiinkin jo vatsaa. Sen jälkeen lääkäri heti sanoi, että hän ei näe mitään ongelmaa asiassa, hän olisi kyllä hyvinkin sen kannalla, että minut kannattaa leikata. Olen vielä nuori ja hyötyisin leikkauksesta hyvinkin paljon. En meinannut tajuta! Lääkäri ihan oikeasti sanoi olevansa sen kannalla, että mut leikataan!!!! APUA!!! Hymyilin vain hölmönä leveää hymyä ja koitin skarpata, että kuuntelen myös kaiken muun, mitä lääkärillä on sanottavaa... :D Lääkäri katsoi vielä selkäpuolellekin ja sanoin, että hänen mielestään selän puolelta ei tarvitse leikata mitään ja se, mikä lääkärin sanomisesta jäi erityisesti mieleen: "Mun mielestä sulla on kaunis selkä." Hih, hassua :D

Samalla keskusteltiin siitä, miten leikkaus toteutetaan, millainen arpi tulisi ja elämästä leikkauksen jälkeen. Leikkaus tulee tosiaan olemaan iso ja arpi tulee olemaan kyljestä kylkeen. Leikkauksen jälkeen ollaan päivä tai pari sairaalassa, riippuen siitä, kuinka toipuminen lähtee etenemään. Leikkauksen jälkeen on 4-6 viikon sairausloma ja silloin ei kyllä mitään riekkumisia sallita. Sairaalassa käydään fysioterapeutin kanssa läpi, miten esim. noustaan sängystä kyljen kautta. Toipumisen aikaan pitää elellä herrasnaisen elämää. Heti kotiin päästyä ei saa nostella painavia asioita, korkeintaan maitopurkkia ja ihan pieniä lapsia :D Juurikaan mitään ei saa itse tehdä, vaan esim. kauppaan saa lähteä mukaan, mutta kauppakassia ei saa kantaa :D Hikitreeniä ei saa tehdä. Kevyesti kävelylle saa lähteä, kunhan vointi sallii. Tuo toipumisaika tulee olemaan meikäläiselle haaste, kun on niin hiton vaikeaa olla paikoillaan. Tiedän kuitenkin, että mulla on tarvittaessa muutamakin vahti, joka pitää huolen, etten tee liikaa :)

Tässä välissä hoitaja oli kutsunut lääkärin pyynnöstä paikalle kuvaajan ja sitten minä pyörin siinä kuvaajalle ilman paitaa, legginssit mahamakkaroiden alla :D Otettiin kuvia edestä ja sivusta ja takaa. Kädet ilmassa ja kädet alhaalla. Enpä ole ennen noin vähissä vaatetuksissa ollut kuvattavana, vatsa esillä ;) Mutta nyt se kuvaus nauratti, kun neljä ihmistä katsoo, kun yks pyörii ympyrää :D Lääkäri tosin taisi samaan aikaan aloittaa sanelun ;)

Kuvauksen jälkeen keskusteltiin leikkauksen aikataulusta ja lääkäri oli pahoillaan siitä, ettei tämä ole kiireellinen leikkaus, jolloin jonon pituus on 6 kuukautta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että syksyllä pitäisi tulla kutsu leikkaustiimin tapaamiseen ja siitä sitten leikkaukseen. Tuli puhe myös peruutusajoista ja kerroin, että tämä on sen verran tärkeä asia, jolloin pystyn järjestämään asiat niin, että peruutusajan vastaanotto on myös mahdollinen :)

Täytyy sanoa, että kaikenkaikkiaan tuo konsultaatiokäynti oli kyllä ihan mahtava. Ei sellainen, kuin aina kunnallisen terveyspuolen käynneistä mielikuvaksi on tullut. Itseasiassa, viimeisen parin vuoden ajalta, jolloin olen kunnallisella puolella käynyt (terveyskeskuskäyntejä ja pari päivystyskäyntiä), on minulle jäänyt vain hyviä kokemuksia. Ehkä asiat on siis muuttuneet tai sitten mulla on käynyt hiton hyvä tuuri ;)

Käynnin lopuksi molemmat, sekä hoitaja, että lääkäri vielä kehuivat, että olen tehnyt hurjan ison työn ja olen kyllä leikkauksen ansainnut. Hassua :)

Tällaisen ne lykkäsi mulle kouraan, ennen lähtöä:


Perskele! Niin ne asiat vaan etenee! :D Nyt olo on huojentunut, väsynyt, mutta onnellinen <3

6 kommenttia:

  1. Oli onnistunut käynti. Onnea ja jaksamista odotteluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Jaksamista kyllä onneksi riittää! Tätä on odotettu jo valmiiksi niin pitkään ja nyt, kun tietää, että asialle on jokin takaraja, menee odottelu helposti :)

      Poista
  2. Kannatti siis toinen konsultaatio plastiikkakirurgin taholta. Tosi ihana asia että nyt näytettiin vihreätä valoa. Lisäksi pääset erikoissairaanhoidon puolelle, niin ei tarvitse omasta pussista koko leikkausta maksaa :)

    Nyt vaan rennosti odotellen leikkauskutsua. Minä itse odottelen vielä aikaa kunnalliselle puolelle jotta saisin lähetteen erikoissairaanhoitoon. Hitaasti toivon mukaan hyvä tulee.

    Mukavaa kevättä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavasti tämä aika tässä odotellessa varmasti kuluu, kun on opintoja ja töitä puuhattavana ;) Kesäkin hujahtaa tuosta vaan ja hups, sitten ollaankin jo syksyssä! :)

      Mukavaa kevättä ja tsemppiä odotteluihin sinnekin! :)

      Poista
  3. Tosi hieno juttu, nyt vaan toivotaan nopeaa pääsyä leikkaukseen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä! :) Tosin, tässä on niin pitkään asioiden kanssa mennyt, ettei tuo puoli vuotta enää tunnu missään :) Onpahan aikaa valmistautua henkisesti! ;)

      Poista